Frågor & Svar

Här kommer några vanliga frågor och svar om att vara, eller att bli
socionomkonsult hos Cura Nord.

Varför ska jag välja att arbeta som socionomkonsult för Cura Nord?

Vi vill summera svaret till fyra anledningar:

– Vi brinner för att hjälpa organisationer som arbetar med människor i behov. Vi bygger ett team som har samma glöd för att hjälpa människor i behov där varje konsult är en viktig nyckelspelare!

– Vi är ett mindre konsultbolag där varje individ är unik och bidrar på sitt sätt. Vi vill att alla ska känna att de kan vara sig själva hos oss. 

– “Vi skulle dö för våra konsulter” är mantrat på kontoret. Vi kommer göra allt för att du ska trivas på din arbetsplats och med oss som arbetsgivare.

– Hos oss har du en trygg anställning som regleras via kollektivavtal och är försäkrad via oss.

Vad innebär det att arbeta som konsult?

Som konsult är du anställd av oss på Cura Nord vilket innebär att vi är din arbetsgivare som tar ansvar för dina försäkringar, löneutbetalningar och din arbetsmiljö. Precis som vilken annan arbetsgivare som helst. Under din anställningstid blir du uthyrd till en eller flera uppdragsgivare där du utför ditt arbete. En uppdragsgivare kan vara exempel en kommun, skola eller landsting. Som konsult bör du vara självständig, flexibel och känna dig trygg i din arbetsroll.

Vilken sorts handledning har ni?

Vi tycker att det är viktigt med handledning och stöd, oavsett om våra socionomkonsulter behöver ärendehandledning eller psykologisk vägledning. Vi erbjuder dels handledning via en erfaren socionom som är utbildad handledare och dels legitimerade psykologer, beroende på vilken typ av handledning du har behov av.

Skulle du som konsult redan ha en handledare som du vill fortsätta samarbeta med kan vi alltid kolla möjligheter att skapa ett avtal med just den handledaren.

All vår handledning sker via distansmöten med skype eller motsvarande. Detta för att spara både på miljö och våra konsulters tid.

Har ni uppdrag i hela Sverige?

Ja. Vi tar uppdrag från kunder i hela Sverige. Vi försöker alltid matcha uppdrag med våra konsulters preferenser på geografiskt område.

Hur ofta betalar ni ut lön?

Vi betalar ut en gång i månaden.

Vilken information behöver ni från mig vid ett uppdrag?

Vi behöver:

– Ditt examensbevis
– Två referenser
– Utdrag från belastningsregistret vid arbete med barn och unga.
– Auktorisationsbevis (om du är auktoriserad)

Vi kartlägger din kompetens och erfarenhet under ett personligt samtal.

Behöver jag vara en auktoriserad socionom för att jobba hos er?

Du behöver inte vara auktoriserad för att arbeta hos oss. Om du inte är auktoriserad hjälper vi dig gärna i processen för att bli auktoriserad. Vår handledning är exempelvis ett steg i processen.

Hur långa är era uppdrag?

Vi utgår alltid från våra konsulters önskemål, men givetvis styrs vi även av våra kunders behov. Behoven varierar mellan ett par veckor upp till flera månader. Din önskan att arbeta under en kortare eller längre period avgör dock såklart vilka uppdrag som vi presenterar för dig som vill arbeta som socionomkonsult.

Hur mycket får jag i lön som socionomkonsult?

Vi utgår från individuell lönesättning där erfarenhet, kompetens, rörlighet och flexibilitet är avgörande faktorer samt vilka förutsättningar det finns för det tänkta uppdrag så kombinerar vi detta och erbjuder en konkurrens kraftig lön.

Hur arbetar ni med kompetensutveckling?

Vi erbjuder en pott på 5000 kr per år för kompetensutvecklingsinsatser där du själv får bestämma vilken sorts kompetensutveckling du behöver. Vad som passar just dig för vi dialog om med dig – det ska kännas roligt och givande!

Vem ansvarar för boende och resor vid arbete på annan ort?

Vi tar ansvar för att du som socionomkonsult får boende och resor till och från arbete på annan ort. Självklart står vi även för kostnaden.

Får jag lön om jag är utan uppdrag?

Vi följer de regler vi är bundna av genom kollektivavtalet. Beroende på vilken anställningsform och övriga villkor du omfattas av kan du ha rätt till lön mellan uppdrag men det är ingen garanti. Detta går vi naturligtvis igenom inför en eventuell anställning – vi tror på transparens och tydliga avtal så du vet vad som gäller för just dig!

Har du fler frågor? Skicka in dina frågor!

För andra frågor, hör av dig till info@curanord.se eller ring på

090-34 00 140